Selasa, 10 Juli 2012

Ayat kursi dan terjemahan



Tulisan ayat kursi dalam bahasa arab...











Dalam lisan....
ALLAHU LAA ILAAHA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUMU. LAA TA'KHUDZUHUU SINATUW WA LAA NAUUM. LAHUU MAA FISSAMAAWAATI WA MAA FIL ARDHI. MAN DZAL LADZII YASFA'U 'INDAHUU ILLAA BI IDZNIHI. YA'LAMU MAA BAINA AIDIIHIM WA MAA KHALFAHUM. WA LAA YUHITHUUNA BI SYAI-IN MIN 'ILMIHII ILLAA BI MAASYAA-A. WASI'A KURSIYYUHUSSAMAAWAATI WAL ARDHA. WA LAA YA-UDHUU HIFZHUHUMAA WAHUWAL 'ALIYYUL AZHIIM.

Terjemahan....
Allah tiada tuhan selain dia yang maha kekal lagi terus menerus mengurus makhluknya.tiada mengantuk dan tidak tidur kepunyaannya apa yang di langit dan di bumi.siapakah yang dapat memberi syafa'at disisi Allah tanpa izinnya? Allah menetahui apa-apa yang ada di belakang mereka dan didepan mereka,dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang di kehendakinya.kursi Allah meliputi langit dan bumi, dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya,dan Allah lagi maha tinggi dan maha besar.(QS : Al-Baqarah : 255)

Khasiat....
Barang siapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali setelah sholat fardhu, setiap pagi dan petang, setiap keluar masuk rumah atau hendak musafir, InsyaAllah akan terpelihara dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang dapat memudaratkan dirinya dan keluarganya, anak-anaknya, harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah S.W.T

Sedikit keterangan dari kitab "Asraarul Mufidah" barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi setiap hari sebanyak 18 kali maka akan dibukakan hatinya dengan berbagai hikmah, dimurahkan rezekinya, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah..Aminyarobbalallamin

Rasullullah s.a.w. bersabda : "Barang siapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya.

Sabda baginda rasulullah : "Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi jumat, kemudian berwudlu dan sembahyang sunat dua rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar."

Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai dan dipelihara Allah sebagaimana Allah memelihara Nabi Muhammad. 

Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah, akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah.

Mengamalkan bacaan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanannya.

Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, insya-Allah akan menyebabkan syaitan dan jin terbakar.

Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu sebaiknya anda membaca ayat Kursi 100 kali, insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin.

Barang siapa membaca ayat Kursi saat berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah hingga sholat yang lain.
 
Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sholat, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut, dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya & ahli rumah2 di sekitarnya.

Barang siapa membaca ayat Al-Kursi diakhir tiap-tiap sholat Fardhu, Allah menganugerahkan dia hati-hati

Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang Allah azza wajalla akan mengendalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.

Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya,Dari Abdullah bin 'Amr r.a. 









29 komentar:

  1. Bermanffat kpada smua..amin.. bole d jadikan amalan. makasih sahabat

    BalasHapus
  2. Thanks. Senang nk ingat kalau macam ini. :D

    BalasHapus
  3. maaf, di terjemahan Al-Baqarah (2:225), sepatutnya (2:255). But still, thanks a lot!
    جزاك اللهُ خيراًجزاك اللهُ خيراً

    BalasHapus
    Balasan
    1. maaf atas kesalahan penulisan ini terhadap artia ayat maupun sema tulisan yang tertera saya mengucapankan maaf yang sebesar besarnya

      Hapus
  4. Makasih banget sangat bermanfaat

    BalasHapus
  5. Barulah saya tahu tentang kehebatan dan rahsia ayat kursi ini dan kehebatannya terima kasih kerana memberitahu kehebatan ayat kursi dan saya harap orang berkenaan memberitahu kehebatan ayat kursi ini insyaalah moga-moga allah sentiasa merahmatinya amin

    BalasHapus
  6. Moga allah sentiasa merahmatimu amin kerana memberi ilmu yang bermanfaat kepada orang lain amin

    BalasHapus
  7. Terima kasih atas perkongsian.

    BalasHapus
  8. Terima kasih atas perkongsian.

    BalasHapus
  9. Terima kasih atas infonya sangat bermanfaat.

    BalasHapus
  10. saya juga senang membaca ayat kursi gan

    BalasHapus
  11. sebaiknya di lengkapi sabda Rosul di lengkapi riwayatnya

    BalasHapus
  12. sebaiknya di lampirkan riwayat dalil nya

    BalasHapus
  13. Terimakasih, mudah mudahan menjadi ladang ibadah.. salam ukhuwah
    silahkan lihat Asmaul Husna dan Artinya disini
    Ayat Kursi

    BalasHapus
  14. Alhamdulillah terikamasih atas ilmunya

    BalasHapus
  15. Terimakasih,,,,sangat bermanfaat sekali tulisannya

    BalasHapus